Comanda vectorială a maşinii asincrone
3.1 Caracteristici generale
Control vectorial= "Field Oriented Control" (FOC);
= "Vector control";
= "Universal Field Oriented" (UFO).
Primele cercetări: datorate lui F.Blaschke.
Ideea de bază pentru control vectorial: o decuplare între cuplul electromagnetic şi flux.
Controlul vectorial ia în consideraţie atât amplitudinea mărimilor cât şi faza lor.
Controlul vectorial implică:
Caracteristicile principale ale controlului vectorial:
Utilizarea «vectorilor spaţiali», ale căror proiecţii sunt mărimile trifazate.
Transformarea sistemului trifazat variabil în timp şi viteza într-un sistem bifazat invariabil.
Decuplarea între cele două mărimi esenţiale ale maşinii asincrone: fluxul şi cuplul electromagnetic.
Structura de reglare (în bucla închisă) primeşte două referinţe : componenta cuplului pe axa q şi cea a fluxului după axa d.
Modelul obţinut este foarte asemănător cu cel al maşinii de c.c., de unde o controlabilitate execelentă datorată unei dependenţe liniare cuplu-curent.
O tratare matriceală / vectorială (operare cu tablouri) uşor de abordat cu programe pe calculator. Modelele capătă o formă foarte compactă.
Sunt luate în consideraţie regimurile dinamice cele mai generale. Mărimile iniţiale sunt în valori instantanee.
Structura de reglare este urmată în partea finală de un modulator special PWM vectorial (Space Vector PWM).
Controlul vectorial elimină inconvenienţele menţionate pentru legea U/f = ct. şi poate asigura performanţe ridicate pentru dinamica şi conversia energetică.