Se consideră o maşină asincronă trifazată ce funcţionează în regim de motor. Se presupune deci că înfăşurarea statorică are trei faze simetrice (cu axele decalate cu 2p/3 radiani şi cu acelaşi număr de spire), repartizate sinusoidal. Prin alimentarea acesteia cu un sistem sinusoidal simetric de tensiuni cu frecvenţa f1, în maşină va lua naştere un câmp magnetic [] învârtitor circular de viteza W1.
Animaţia 1
Dacă rotorul este în repaus, acest câmp va induce în fazele înfăşurării rotorice, conform legii inducţiei electromagnetice, tensiuni electromotoare. În cazul în care înfăşurarea rotorică este scurtcircuitată sau se racordează pe o impedanţă trifazată simetrică, aceste tensiuni electromotoare vor determina apariţia unor curenţi induşi. Prin interacţiunea câmpului magnetic statoric cu aceşti curenţi induşi, vor lua naştere forţe electromagnetice [] care se vor exercita asupra fiecărui conductor rotoric. Acestor forţe le corespunde un cuplu M, obţinut prin însumarea tuturor cuplurilor determinate de forţele ce acţionează asupra conductoarelor rotorice, care determină punerea în mişcare a rotorului, cu turaţia n, în sensul câmpului învârtitor statoric.