Evaluarea profesorului |
anul 3 |
anul 4 |
a) Bun pedagog |
45% |
69% |
b) Competent |
55% |
100% |
c) Simpatic |
95% |
92% |
d) Exigent |
3% |
8% |
e) Disponibil |
74% |
88% |
f) Imboldul de a consulta site-ului |
62% |
19% |
Acest ultim punct merită să fie aprofundat prin prisma notelor obţinute de studenţi.
Profesorul din anul 3 dă imboldul de a vizita site-ul, celor mai "slabi" studenţi (care au obţinut cele mai slabe note) şi celor mai buni studenţi.
Profesorul dă imboldul de a vizita site-ul |
anul 3 |
anul 4 |
Notă mai mică decât 10 |
64% |
50% |
Notă între 10 şi 12 |
33% |
0% |
Notă între 12 şi 14 |
53% |
40% |
Notă între 14 şi 16 |
75% |
0% |
Notă mai mare decât 16 |
73% |
0% |
Media |
62% |
19% |
Pentru comparaţie, în februarie 2004:
Utilizări principale Internet |
anul 3 |
anul 4 |
|
a) |
Vizitează site-uri legate de studiile lor |
37% |
61% |
b) |
Vizitează site-uri cu informaţii generale |
15% |
27% |
c) |
Vizitează site-uri legate de interesele personale |
35% |
19% |
d) |
Vizitează câte puţin din toate, de curiozitate |
10% |
8% |
e) |
Poştă electronică |
45% |
58% |
f) |
Jocuri |
14% |
20% |
g) |
Chat |
16% |
0% |
h) |
Transfer de muzică / soft |
30% |
8% |
Constatăm puţine variaţii în priorităţile utilizării Internet-ului, faţă de luna februarie, doar că folosirea poştei electronice a devenit mai puţin prioritară pentru o parte din studenţi şi, în special, consultarea Internet-ului din interes personal pare a fi devenit mai puţin prioritară, mai ales pentru studenţii din anul 4.
Chiar dacă pentru studenţii din anul 3, poşta electronică reprezintă prima motivaţie de utilizare a Internet-ului, sunt totuşi, mai puţin numeroşi, comparativ cu cei din anul 4, cei care declară că utilizează în principal această facilitate. Pentru studenţii din anul 4 aceasta este a doua utilizare prioritară, în urma consultării site-urilor legate de studiile lor.
Poşta electronică este utilizată mai ales de studenţii ce obţin note între 12 şi 16 şi în particular, de studenţii din anul 4 care au obţinut note mai mari decât 12.
Poşta electronică - utilizare principală a Internet-ului |
anul 3 |
anul 4 |
Notă mai mică decât 10 |
36% |
50% |
Notă între 10 şi 12 |
44% |
22% |
Notă între 12 şi 14 |
53% |
80% |
Notă între 14 şi 16 |
46% |
100% |
Notă mai mare decât 16 |
36% |
100% |
Media |
45% |
58% |
Prioritate |
1 |
a 2-a |
2.2.3. Vizitarea site-ului pentru studii
De departe, studenţii de anul 4 utilizează Internet-ul pentru studii, mai mult decât cei de anul 3, indiferent de note. Este prima prioritate de utilizare a Internet-ului pentru studenţii de anul 4 şi a doua pentru cei de anul 3.
Vizitare site-uri legate de studiile lor - utilizare principală a Internet-ului |
anul 3 |
anul 4 |
Notă mai mică decât 10 |
36% |
84% |
Notă între 10 şi 12 |
44% |
56% |
Notă între 12 şi 14 |
53% |
40% |
Notă între 14 şi 16 |
46% |
66% |
Notă mai mare decât 16 |
36% |
66% |
Media |
37% |
61% |
Prioritate |
a 2-a |
1 |
Jocurile sunt mai apreciate de studenţii din anul 3 care au reuşit cu succes, în vreme ce studenţii de anul 4 nu folosesc Intenet-ul absolut deloc pentru chat.
Jocuri şi chat - utilizare principală a Internet-ului |
Jocuri |
Chat |
||
anul 3 |
anul 4 |
anul 3 |
anul 4 |
|
Notă mai mică decât 10 |
9% |
17% |
18% |
0% |
Notă între 10 şi 12 |
0% |
11% |
11% |
0% |
Notă între 12 şi 14 |
16% |
20% |
21% |
0% |
Notă între 14 şi 16 |
4% |
0% |
17% |
0% |
Notă mai mare decât 16 |
45% |
0% |
9% |
0% |
Media |
14% |
20% |
16% |
0% |
Pentru studenţii din anul 4, Internet-ul are o destinaţie mai utilitară şi mai legată de studii decât pentru studenţii din anul 3; chat-ul nu reprezintă deloc o utilizare principală. S-ar putea dovedi util ca, pentru a accesa Internet-ul şi pentru a învăţa să utilizeze eficace resursele, studenţii să parcurgă un stadiu ludic, demonstrativ, în care ei să descopere şi să experimenteze diferitele facilităţi ale acestor mijloace. |
Cele cinci afirmaţii despre site, care s-au regăsit cel mai frecvent sunt:
Evaluare generală |
anul 3 (febr.) |
anul 3 (iunie) |
anul 4 (febr.) |
anul 4 (iunie) |
|
a) |
Am consultat site-ul pentru a pregăti examenul |
60% |
86% |
82% |
62% |
b) |
M-a ajutat să înţeleg |
66% |
78% |
87% |
69% |
c) |
Îmi place |
63% |
74% |
86% |
73% |
d) |
Mi-a sporit competenţele |
56% |
69% |
61% |
65% |
e) |
M-a ajutat să învăţ mai uşor |
48% |
58% |
74% |
46% |
În general, constatăm că evaluarea modulelor corespunde destul de bine cu nivelul aşteptărilor exprimate în februarie. De notat totuşi că studenţii de anul 3, au utilizat modulele, mai ales pentru a-şi pregăti examenul.
Cota celor cărora "le place" a rămas neschimbată, ceea ce poate demonstra că modulele au satisfăcut aşteptările din acest punct de vedere (care erau totuşi destul de ridicată: în medie 70%).
Se înregistrează unele diferenţe, pentru cei doi ani de studii. Astfel, studenţii din anul 3 care exprimă aprecierea modulelor sunt, proporţional, mai numeroşi decât cei din anul 4.
Totuşi, insistăm asupra faptului că, dacă studenţii din anul 4 care utilizează site-ul pentru pregătirea examenului sau pentru a înţelege mai bine, sunt, proporţional, mai puţin numeroşi, este şi datorită faptului că pe site sunt mai puţine resurse care să se adreseze direct disciplinei, mai ales că, pe de altă parte ei apreciază în aceeaşi măsură site-ul, ca şi cei din anul 3 (74%-73%).
Să notăm că în februarie, înainte de utilizare:
* 63% dintre studenţii din anul 3 declarau că le-ar place ideea de a consulta şi utiliza module multimedia on-line, faţă de 86% dintre studenţii din anul 4.
* Constatăm că ponderea studenţilor din anul 3 care declară că au apreciat utilizarea modulelor, creşte faţă de aşteptările exprimate înainte de utilizare, iar în anul 4, această pondere, scade.
Îmi place |
anul 3 |
anul 4 |
Notă mai mică decât 10 |
64% |
83% |
Notă între 10 şi 12 |
89% |
67% |
Notă între 12 şi 14 |
74% |
69% |
Notă între 14 şi 16 |
67% |
67% |
Notă mai mare decât 16 |
91% |
100% |
Media |
74% |
73% |
Prioritate |
a 3-a |
1 |
Rezultatele sunt contrastante. Pe de o parte, site-ul place celor care au reuşit cu succes (note mai mari decât 16), din ambii ani de studii, şi într-o pondere mai mare decât media, studenţilor de anul 4 care au ratat, având media mai mică decât 10 şi studenţilor din anul 3 care au ratat mai puţin evident, având media cuprinsă între 10 şi 12.
Mă îngrijorează puţin |
anul 3 |
anul 4 |
Notă mai mică decât 10 |
9% |
0% |
Notă între 10 şi 12 |
44% |
0% |
Notă între 12 şi 14 |
21% |
0% |
Notă între 14 şi 16 |
21% |
0% |
Notă mai mare decât 16 |
27% |
0% |
Media |
23% |
0% |
a) Pregătirea examenului
Să notăm că, în februarie 2004, 60 % dintre studenţii din anul 3, gândeau că vor folosi modulele mai ales pentru pregătirea examenului, faţă de 82% dintre studenţii din anul 4. Constatăm o inversare a proporţiilor, 86% dintre studenţii de anul 3 declarând că au utilizat modulele, mai ales pentru pregătirea examenului, faţă de 62% dintre studenţii de anul 4.
Să notăm, de asemenea, că în februarie 2004, înainte de utilizare, 71% dintre studenţii de anul 3gândeau că vor utiliza modulele pe toată durat anului, faţă de 43% dintre studenţii de anul 4. Constatăm o reducere în ambii ani, între comportamentele exprimate şi intenţiile declarate.
Am consultat site-ul… |
anul 3 |
anul 3 |
anul 4 |
anul 4 |
|
a) |
… pentru pregătirea examenului |
60% |
86% |
82% |
62% |
b) |
… pe toată durata anului |
71% |
23% |
43% |
8% |
De observat faptul că, studenţii cu note între 10 şi 12, independent de anul de studii, consultă site-ul, cu preponderenţă, pentru pregătirea examenului.
Cei care obţin mai puţin de 10, utilizează site-ul mai puţin pentru pregătirea examenului.
Dintre studenţii care ratează (<10 şi 10-12), cei de anul 3 consultă site-ul în timpul, spre deosebire de cei de anul 4, care nu îl consultă în timpul anului.
Consultarea modulelor |
Pentru examen |
Tot anul |
||
anul 3 |
anul 4 |
anul 3 |
anul 4 |
|
Notă mai mică decât 10 |
73% |
50% |
27% |
0% |
Notă între 10 şi 12 |
100% |
89% |
44% |
0% |
Notă între 12 şi 14 |
95% |
60% |
5% |
20% |
Notă între 14 şi 16 |
83% |
33% |
29% |
0% |
Notă mai mare decât 16 |
82% |
33% |
18% |
33% |
Media |
86% |
62% |
23% |
8% |
Prioritate |
1 |
a 4-a |
|
|
b) Înţelegerea materiei
Să notăm că, în februarie 2004, 66% dintre studenţii de anul 3, gândeau că vor înţelege mai bine materia prin consultarea modulelor, faţă de 87% dintre studenţii de anul 4.
Constatăm, în anul 3, o creştere între aşteptările exprimate şi impresiile declarate şi o diminuare în anul 4.
Studenţii din anul 3 care au ratat, au sentimentul că au înţeles mai bine materia, decât cei din anul 4 (deşi aceasta nu i-a împiedicat să rateze).
Mi-a permis să înţeleg mai bine |
anul 3 |
anul 4 |
Notă mai mică decât 10 |
91% |
67% |
Notă între 10 şi 12 |
89% |
56% |
Notă între 12 şi 14 |
63% |
80% |
Notă între 14 şi 16 |
75% |
67% |
Notă mai mare decât 16 |
91% |
100% |
Media |
78% |
69% |
Prioritate |
a 2-a |
a 2-a |
c) Creşterea competenţelor
Să notăm că, în februarie 2004, 56% dintre studenţii de anul 3 gândeau că, prin consultarea modulelor, competenţelor lor vor spori, faţă de 61% dintre studenţii de anul 4.
Constatăm o creştere proporţională, între sentimentele declarate după utilizare şi aşteptările exprimate înainte de utilizare, pentru ambii ani de studiu, dar mai ales pentru anul 3.
Constatăm în iunie 2004 că studenţii de anul 3 care au ratat, nu se simt, proporţional, mai competenţi decât colegii lor, spre deosebire de studenţii de anul 4 care au ratat. Cei care au reuşit cu succes, estimează că au dobândit evidente competenţe, în comparaţie cu colegii lor (în acest din urmă caz, fenomenul este, probabil, legat mai mult de faptul că au reuşit cu succes, decât de consultarea site-ului).
Mi-a sporit competenţele |
anul 3 |
anul 4 |
Notă mai mică decât 10 |
64% |
67% |
Notă între 10 şi 12 |
56% |
67% |
Notă între 12 şi 14 |
79% |
60% |
Notă între 14 şi 16 |
58% |
33% |
Notă mai mare decât 16 |
91% |
100% |
Media |
69% |
66% |
Prioritate |
a 4-a |
a 3-a |
d) Facilitarea învăţării
Să notăm că, în februarie 2004, 46% dintre studenţii de anul 3 gândeau că, prin consultarea modulelor, vor învăţa mai uşor materia, faţă de 74% dintre studenţii de anul 4.
Constatăm în iunie, după utilizarea modulelor, că această convingere este împărtăşită de un număr mai mare de studenţi din anul 3, în vreme ce mai puţini studenţi de anul 4 sunt convinşi de aceasta.
Utilizarea modulelor nu le dă sentimentul de a fi învăţat mai uşor, majorităţii studenţilor care au ratat, cu excepţia celor de anul 3, care au obţinut mai puţin de 10 la examen.
Mi-a permis să învăţ mai uşor |
anul 3 |
anul 4 |
Notă mai mică decât 10 |
73% |
33% |
Notă între 10 şi 12 |
44% |
44% |
Notă între 12 şi 14 |
47% |
60% |
Notă între 14 şi 16 |
58% |
33% |
Notă mai mare decât 16 |
73% |
67% |
Media |
58% |
46% |
Prioritate |
a 5-a |
a 5-a |
Evaluare conţinut |
Total |
anul 3 |
anul 4 |
|
a) |
Chestionarele cu variante de răspuns sunt utile |
87% |
86% |
88% |
b) |
Animaţiile sunt foarte reuşite |
83% |
84% |
81% |
c) |
Animaţiile ajută la înţelegere |
80% |
78% |
85% |
d) |
Găsesc site-ul foarte convivial |
78% |
78% |
77% |
e) |
Util, mai ales, pentru pregătirea examenelor |
75% |
81% |
58% |
f) |
Versiune imprimabilă, indispensabilă |
74% |
80% |
58% |
g) |
Laboratoarele virtuale utile pentru a înţelege |
73% |
76% |
65% |
h) |
Lecţiile on-line utile pentru a înţelege |
70% |
70% |
69% |
i) |
Explicaţiile sunt foarte clare |
68% |
66% |
73% |
j) |
Navigaţia prin site este clară |
58% |
59% |
54% |
În iunie, după utilizarea modulelor şi a site-ului, studenţii de la UCL înclină pentru prezenţa chestionarelor cu variante de răspuns (CVR).
Calitatea animaţiilor este deosebit de apreciată, la fel de mult de studenţii de anul 3, ca şi cei de anul 4.
Studenţii de anul 3 consideră, proporţional faţă de cei de anul 4, că utilitatea site-ului se observă mai ales pentru pregătirea examenului. În schimb, studenţii de anul 4 estimează proporţional faţă de cei de anul 3, că animaţiile i-au ajutat la înţelegerea materiei.
Studenţii de anul 3 doresc o versiune imprimabilă, mai mult decât cei de anul 4.
Site-ul este apreciat din punct de vedere al convivialităţii, totuşi navigaţia ar putea fi totuşi ameliorată.
2.4.2. Navigaţie şi convivialitate
Paradoxal, cei care estimează că navigaţia este clară, sunt studenţii de anul 4 care au ratat şi cei de anul 3 care au reuşit cu succes.
Proporţional, studenţii de anul 3 care au reuşit apreciază navigaţia, faţă de cei de anul 4, în vreme dintre studenţii ce au ratat, cei de anul 4 apreciază navigaţia, în comparaţie cu cei de anul 3.
Navigaţia site-ului este clară |
anul 3 |
anul 4 |
Notă mai mică decât 10 |
55% |
57% |
Notă între 10 şi 12 |
33% |
67% |
Notă între 12 şi 14 |
63% |
40% |
Notă între 14 şi 16 |
54% |
33% |
Notă mai mare decât 16 |
91% |
33% |
Media |
59% |
54% |
Prioritate |
a 10-a |
a 10-a |
Convivialitatea site-ului pare mai problematică pentru studenţii care ratează. Ea nu pune nici o problemă celor care au reuşit cu succes.
Găsesc site-ul foarte convivial |
anul 3 |
anul 4 |
Notă mai mică decât 10 |
55% |
57% |
Notă între 10 şi 12 |
33% |
67% |
Notă între 12 şi 14 |
63% |
40% |
Notă între 14 şi 16 |
54% |
33% |
Notă mai mare decât 16 |
91% |
33% |
Media |
78% |
77% |
Prioritate |
a 5-a |
a 4-a |
2.4.3. Chestionare cu variante de răspuns
CVR sunt alese de studenţii care ratează (clasate ca primă opţiune de către studenţii care au obţinut notă mai mică decât 12) şi de cei care au reuşit cu succes. Doar studenţii care au obţinut note între 14 şi 16, atât din anul 3, cât şi din 4, apreciază CVR cu moderaţie.
Chestionarele sunt utile |
anul 3 |
anul 4 |
Notă mai mică decât 10 |
91% |
83% |
Notă între 10 şi 12 |
78% |
89% |
Notă între 12 şi 14 |
89% |
100% |
Notă între 14 şi 16 |
79% |
67% |
Notă mai mare decât 16 |
100% |
100% |
Media |
86% |
88% |
Prioritate |
1 |
1 |
Calitatea animaţiilor este la fel de mult apreciată de studenţii de anul 3 ca şi cei de anul 4. Totuşi, studenţii care au obţinut cele mai slabe note sunt cei care apreciază cel mai puţin animaţiile, în vreme ce ei apreciază că acestea i-au ajutat să înţeleagă.
Să notăm aici că, în general, studenţii care au reuşit, indiferent de anul de studii, au tendinţa de a aprecia mai mult calitatea animaţiilor, decât să estimeze că acestea i-au ajutat să înţeleagă, în vreme ce studenţii care ratează, apreciază contrariul.
Aprecierea animaţiilor |
Ajută la înţelegere |
Sunt reuşite |
||
anul 3 |
anul 4 |
anul 3 |
anul 4 |
|
Notă mai mică decât 10 |
73% |
83% |
64% |
67% |
Notă între 10 şi 12 |
78% |
89% |
78% |
78% |
Notă între 12 şi 14 |
89% |
80% |
89% |
100% |
Notă între 14 şi 16 |
71% |
67% |
88% |
67% |
Notă mai mare decât 16 |
82% |
100% |
91% |
100% |
Media |
78% |
85% |
84% |
81% |
Prioritate |
a 5-a |
a 2-a |
a 2-a |
a 3-a |
Să notăm că prezenţa profesorului pentru utilizarea site-ului este, de departe, dorită de studenţii care au ratat şi de ci care au reuşit cu succes.
Prezenţa profesorului este necesară |
anul 3 |
anul 4 |
Notă mai mică decât 10 |
18% |
17% |
Notă între 10 şi 12 |
22% |
22% |
Notă între 12 şi 14 |
5% |
0% |
Notă între 14 şi 16 |
4% |
0% |
Notă mai mare decât 16 |
18% |
33% |
Media |
11% |
15% |
2.4.6. Motive pentru a nu consulta site-ul
Mai mult de jumătate din studenţii de anul 4 care nu au consultat site-ul, găsesc că acesta nu este necesar, în comparaţie cu doar 10% dintre studenţii de anul 3.
Să notăm, de asemenea, că deşi aproape jumătate din studenţii de anii 3 şi 4 au declarat că au avut altceva de făcut decât să consulte site-ul, dintre cei de anul 4 sunt mai numeroşi cei care spun că au fost suficient informaţi.
Motive pentru a nu consulta site-ul |
anul 3 |
anul 4 |
|
a) |
Insuficient informat |
6% |
23% |
b) |
Nu este necesar |
10% |
54% |
c) |
Puţin atractiv |
19% |
0% |
d) |
Altceva de făcut |
41% |
43% |
Dintre studenţii care ratează cu cele mai mici note, atât din anul 3, cât şi din anul 4, nici unul nu invocă inutilitatea site-ului, ca motiv al neconsultării. Ei declară mai degrabă că au avut "altceva de făcut". Să notăm că cei care ratează mai puţin net (note între 10 şi 12) estimează mai mult decât ceilalţi că nu este necesar să consulte site-ul.
Nici un student din anul 4 nu invocă lipsa de atractivitate, ca motiv al neconsultării site-ului, spre deosebire de studenţii din anul 3 care au obţinut note între 10 şi 12.
Motive pentru a nu consulta site-ul |
Nu este necesar |
Altceva de făcut |
Insuficient informat |
Puţin atractiv |
||||
anul 3 |
anul 4 |
anul 3 |
anul 4 |
anul 3 |
anul 4 |
anul 3 |
anul 4 |
|
Notă mai mică decât 10 |
0% |
0% |
45% |
33% |
0% |
34% |
9% |
0% |
Notă între 10 şi 12 |
22% |
78% |
44% |
55% |
11% |
22% |
44% |
0% |
Notă între 12 şi 14 |
16% |
60% |
31% |
40% |
5% |
20% |
21% |
0% |
Notă între 14 şi 16 |
4% |
67% |
50% |
0% |
4% |
38% |
21% |
0% |
Notă mai mare decât 16 |
18% |
67% |
27% |
67% |
9% |
0% |
0% |
0% |
Media |
10% |
54% |
41% |
43% |
6% |
23% |
19% |
0% |
Aceste date trebuie comparate cu motivele exprimate pentru consultare site-ului de curiozitate sau cu dorinţa de a înţelege mai bine.
Nici un student de anul 3 care a ratat nu consultă modulele de curiozitate, în vreme ce ponderea celor care consultă site-ul pentru a înţelege mai bine este egală cu media generală.
Consultare |
De curiozitate |
Pentru a înţelege |
|||
anul 3 |
anul 4 |
anul 3 |
anul 4 |
||
Notă mai mică decât 10 |
0% |
0% |
45% |
67% |
|
Notă între 10 şi 12 |
0% |
22% |
44% |
11% |
|
Notă între 12 şi 14 |
26% |
20% |
42% |
20% |
|
Notă între 14 şi 16 |
25% |
0% |
42% |
67% |
|
Notă mai mare decât 16 |
9% |
0% |
55% |
100% |
|
Media |
16% |
12% |
45% |
42% |
Incontestabil, mijloacele multimedia plac celei mai mari părţi a studenţilor, dar mai ales celor care ratează şi celor care reuşesc cu succes la examene. Studenţii care reuşesc de o manieră satisfăcătoare, sunt mai puţin entuziaşti. Notăm un sentiment crescut de îngrijorare faţă de mijloace, în rândul studenţilor de anul 3. Diferenţa de percepţie asupra mijloacelor, a studenţilor de anul 3 şi a celor de anul 4, depinde, în parte, de atitudinea cadrului didactic faţă de acestea. Se pare că profesorul studenţilor din anul 3, îi informează despre mijloacele multimedia mai mult decât colegul său din anul 4, dându-le sentimentul că utilizarea acestora este importantă. Pe de altă parte, prin utilizarea mijloacelor didactice la curs, profesorul anului 3 suscită interesul pentru module. Totuşi, chiar dacă studenţii au sentimentul de a fi înţeles mai bine, ei ratează şi nu consideră că au învăţat mai uşor, nici că sunt mai competenţi, de vreme ce temerea lor nu scade. De notat că, deşi cea mai mare parte a observaţiilor sunt corelate cu nivelul de reuşită la examen, permiţând o analiză aposteriori a utilizării de către studenţi a mijloacelor, o abordare pedagogică eficace s-ar putea elabora pe baza criteriilor ce permit luarea în considerare a nivelului prospectiv al mijloacelor multimedia. Abordarea calitativă ne va permite investigarea în această direcţie. |