Motorul este alimentat cu tensiunea nominală şi se înregistrează evoluţia vitezei pe durata opririi libere, determinată de deconectarea de la reţea (figura 11).
Figura 11
În continuare, se consideră originea timpului translatată în momentul t0, respectiv t0 = 0.
Momentul de inerţie J. Din ecuaţia generală a mişcării în momentul deconectării motorului
,
rezultă
.
Cuplul static în momentul deconectării Ms0 este datorat doar pierderilor mecanice,
,
iar raportul dt/dW se determină trasând tangenta la curba vitezei în momentul deconectării, rezultând
.
În final, se obţine
,
întrucât
.
Coeficientul de frecări vâscoase kv. Deoarece în momentul deconectării
,
se poate scrie
,
respectiv
. |
(1) |
Ecuaţia generală a mişcării pe durata opririi libere
,
are soluţia
,
cu
, |
(2) |
constanta mecanică de timp.
Particularizând soluţia generală pentru t = ts, W = 0, rezultă
, respectiv .
Exprimând cuplul de frecări uscate mf din (1),
, |
(3) |
ecuaţia de mai sus devine
.
Ţinând cont de (1) pentru exprimarea membrului drept al ecuaţiei de mai sus, se obţine:
.
Rezultă:
.
Ţinând cont şi de expresia constantei mecanice de timp (2), rezultă ecuaţia:
, |
(4) |
în care necunoscuta este kv.
Ecuaţia (4) este neliniară, soluţia fiind de forma
,
în care W(a) este funcţia Lambert W. Aceasta este inversul funcţiei , valoarea ei pentru
,
rezultând ca soluţie a ecuaţiei
,
ce poate fi rezolvată prin iteraţii numerice.
În final, pentru valorile determinate experimental, se obţine
kv = 0,003262 Nms.
Cuplul de frecări uscate mf. Se calculează direct cu relaţia (3), rezultând
mf = 0,1 Nm.